De "canadees"

Instappen

Omdat een doorsnee canadese kano gewoon open is aan de bovenkant, en meestal breder en stabieler dan de gemiddelde kajak, is instappen en wegvaren met een canadees simpel.

Meestal vaar je een canadese kano met zijn tweeen, vaak kan er ook nog een passagier mee (of als ze klein genoeg zijn wel twee). Stap een voor een in en uit.

Zorg dat je altijd vanaf de kant direct in het midden van de boot stapt, en andersom. Houdt de kant vast tot je helemaal klaar bent om weg te varen, en zorg dat je gewicht in het midden van de boot blijft. Steun niet op EEN zijkant, en houdt een dwarsspant zo mogelijk in het midden vast. Hang niet over de zijkant van de boot.

Houdt het zwaartepunt laag, ga zo snel mogelijk zitten, en laat kinderen ook zitten. Laat kinderen NIET uitstappen voordat de boot, geheel onder controle, aan de kant ligt.

Verder kan er weinig misgaan, maar het is toch verstandig om een zwemvest te dragen, vooral als je je niet heel zeker voelt op of in het water.

De peddel vasthouden:

Een hand boven op de knop, en de andere hand aan de steel, zo'n 20 cm boven het blad.

Rechtuit varen :
Mensen die voor het eerst samen (onvoorbereid) in een canadese kano gaan varen stellen daar vaak hun relatie mee op de proef. De boot heeft namelijk de neiging om naar één kant uit te wijken. Onwetende "achtervaarders" geven hier meestal de "voorvaarders" de schuld van. Menig pril geluk is op deze manier voortijdig in het riet vastgelopen.En dat is nergens voor nodig!

De reden voor de koersafwijkingen is eigenlijk heel simpel te begrijpen. Zoals uit het bovenaanzicht van een kano hiernaast al blijkt zit de achterste vaarder veel verder bij het midden van de boot vandaan dan de voorste. En omdat de kracht van de peddel ook voor een deel zijwaarts werkt, heeft de peddelslag van de achterste vaarder veel meer invloed op de koers dan die van de voorste vaarder.

Het komt dus niet door de voorste peddelaar die niet (genoeg) meedoet dat de boot steeds van de koers afwijkt. De achterste peddelaar heeft gewoon het "geluk" dat zijn peddelslagen meer uitwerking hebben. Dat zal hij of zij dus zelf moeten compenseren door aan het eind van iedere slag zijn peddel even als roer te gebruiken.

Door aan het einde van iedere slag de peddel even schuin in het water te zetten, of, nog beter, de slag met een boogje naar buiten af te maken, maakt de peddel een beweging die aan de vorm van een "J" doet denken. Dat noemen we dus de J-slag.

Het vraagt enige oefening, maar de boot is zo veel beter te sturen. Het is misschien nog niet de ultieme methode om een canadese kano te varen, maar het is veel minder vermoeiend dan steeds overpakken. Ervaren vaarders kunnen je ook nog andere handigheidjes leren.

Remmen :

Steek de peddel in het water, met het blad haaks op de vaarrichting. Of, effectiever, peddel achteruit.

Verder is manouvreren een kwestie van samenwerken. Beide vaarders kunnen koers en snelheid beinvloeden. Als je elkaar een beetje aanvoelt went het best snel.

Ongelukje

Vaar veilig (tips):

Nog even een beetje veiligheid:

• Als je niet (goed) kunt zwemmen draag je natuurlijk een zwemvest (je kanoverhuurder kan je er zeker aan helpen of je buurman).
  • Houdt kinderen altijd in de gaten, en laat ze nooit alleen in de boot (achter).
  • Achterom kijken is een prima manier om je evenwicht te verliezen. Zorg dat je rechtop blijft zitten als je omkijkt, en niet opzij hangt.
  • Probeer niet tegen andere boten op te varen, hoewel ze er meestal wel tegen kunnen, knappen ze er niet van op, en als je er, bijvoorbeeld, een hand tussen krijgt is dat niet leuk....
  • Als je omslaat op een plas(je), blijf dan bij je boot! Al lijkt de kant nog zo dichtbij, het is altijd verder dan je denkt. Wacht op hulp!
  • Klim desnoods boven op je boot (die wel voldoende drijfvermogen MOET hebben)
  • Onderschat de afkoeling van water niet. Ook bij lekker weer, en vooral in het voorjaar, kan een te lang verblijf in het water dodelijk zijn. Bij de meeste "verdrinkingsgevallen" is eigenlijk onderkoeling de boosdoener. Laat je niet bangmaken, maar heb respect voor het water.
  • Vaar daarom, zeker in de koude tijd van het jaar, of bij slecht weer, niet alleen.
  • voor "winterharde"vaarders, of erge koukleumen : draag een wetsuit.
  • Wil je vaker gaan varen, wordt dan lid van een club, en leer wat techniek.
  • Bovenstaande waarschuwingen klinken ernstig, en zijn dat ook. maar de meeste dingen had je ongetwijfeld zelf ook al verzonnen. Met een beetje gezond verstand is kanovaren een veilige vorm van ontspanning.