Geachte leden,

Afgelopen week heeft een aantal leden een brief ontvangen van het Waterschap aangaande begroeiing in de sloot en overhangende takken.

Wij hebben contact gehad met het Waterschap en in dat gesprek is het volgende duidelijk geworden:

Water status:

A Status:
Water is in eigendom van het Waterschap, incl de oevers. Hiervoor neemt het Waterschap het onderhoud volledig voor haar rekening. Dit betreft bijvoorbeeld de sloot langs de Wolfsbossingel. Indien uw perceel rechtstreeks grenst aan water met een A status, bent u als eigenaar voor het oeveronderhoud verantwoordelijk.

B Status: Water en oever is eigendom van gemeente of aanwonenden (zoals de sloten bij de Binnenvaart en Poldervaart). Hier heeft de eigenaar de verantwoordelijkheid voor het onderhoud. Het Waterschap heeft echter bij wet een controlerende en handhavende taak toegewezen gekregen. Hiertoe heeft zij het recht op het perceel van de aanwonenden te controleren.

Concreet vereist het Waterschap dat sloten vrij zijn van doorstroming beperkende begroeiing. Dit betekent dat riet en andere planten en in het water hangende takken verwijderd moeten worden. Afgesproken is het volgende:

• De wortels van riet en andere oeverplanten hoeven niet verwijderd te worden. Boven de waterspiegel moet alle begroeiing verwijderd zijn.
  • Overhangende takken moeten minimaal 25cm boven de waterspiegel verwijderd zijn.

Deze snoeiactiviteiten hoeven slechts 1 x per jaar in het najaar plaats te vinden. Dit betekent dat in het voorjaar riet en takken weer kunnen uitlopen en beschutting aan watervogels kunnen bieden. Het Waterschap wil ook graag dat er mooi begroeide oevers zijn, daar dat de kwaliteit van het water ten goede komt.

Onze vaste vertegenwoordiger van het Waterschap waarmee wij hebben gesproken, heeft aangegeven dat de toon waarin de brief gesteld is, een formele achtergrond heeft (zgn bestuursdwang). Vooruitlopend op deze individuele brieven heeft het Waterschap via de Koerier van Beuningen in Oktober aangekondigd dat 30 November de deadline is voor het afronden van het sloot onderhoud en tevens de datum van "slootschouw" aangegeven. Dit zal volgend jaar op eenzelfde manier gebeuren.

Doordat de status van de sloten pas recent is gewijzigd naar A of B (voorheen had de gemeente de verantwoordelijkheid), is dit de eerste keer dat aanwonenden met deze maatregel geconfronteerd worden. Wij hebben in het afgelopen jaar meermalen contact met de gemeente gehad over het onderhoud en de diepte van de sloten. De gemeente zal op enkele plaatsen de sloten nog moeten uitdiepen, alvorens het Waterschap hier de verantwoordelijkheid over kan nemen.

Tot slot als schrale troost: ook de Gemeente Beuningen heeft een brief ontvangen van het Waterschap aangaande slootonderhoud (m.n. het midden van de sloten) en ook zij zullen aan deze verplichtingen moeten voldoen.

Mochten er nog verdere vragen over bovengenoemde informatie zijn, stuur dan a.u.b. een reactie via het Contact formulier. Voor individuele vragen over uw eigen situatie verzoeken wij u contact op te nemen met het Waterschap.

Met vriendelijke groet,

Koen Kruize